Hjem » NAKKE

NAKKE

Nakkegener dækker alt fra smerter i nakken, udstråling til skulderregionen, hovedpine og nedsat bevægelighed i nakken. Nogle oplever, at smerterne er værst ved stillesiddende aktiviteter, mens andre synes, at bestemte bevægelser forværrer symptomerne. Blandt forskerne er der enighed om, at uanset om årsagen er muskelspændinger, gigt eller endog piskesmæld, så er den rette kombination af smertestillende medicin samt fysioterapeutisk behandling og træning den bedste måde for at opnå smertelindring og forbedring af funktionsniveauet.

NAKKE

Hvis du har hovedpine, nakkesmerter og måske udstråling til arm, har du brug for at lære noget om aflastningsstillinger og hvilke øvelser, du kan og bør lave. Som regel vil det også være hensigtsmæssigt at lave øvelser, der forbedrer bevægeligheden i visse dele af nakken, men samtidig forbedrer stabiliteten i andre dele af nakken. Da en del skuldermuskler udspringer fra nakken træner vi også skuldre og øvre ryg. Træningen på dette hold giver bedst udbytte, hvis intensiteten er relativ høj, men fysioterapeuten sikrer naturligvis, at der tages hensyn til dig. Træningen foregår i et tempo der tager højde for de hensyn du har brug for.

Hvis din fysioterapeut vurderer dine nakkeproblemer kan mindskes yderligere ved, at træne styrke, kondition eller balance kan du med fordel træne på et af de hold der er målrettet netop dette.

Træningen på disse hold foregår ved høj intensitet og stiller store krav til deltagernes motivation. Grænsen udfordres jævnligt, men din sygdom respekteres naturligvis. Øvelserne skal ruste dig til en hverdag med job og fritidsinteresser og skal på sigt virke forebyggende på nye ryggener. For at opnå det bedste udbytte, bør du træne på dette hold en til to gange om ugen kombineret med en to gange på nakkeholdet. Disse hold er ikke diagnosespecifikke og du træner derfor sammen med andre personer med smerter eller mindre funktionsbesvær.

Se holdplan og priser herunder