HOFTE/KNÆ/GLAD

Har du smerter eller gener i hofte og knæ, samt de tilhørende strukturer som f.eks. ledbånd og muskler vil du have gavn af at gå på denne type hold. Det er med at komme i gang med genoptræningen hurtigt uanset om symptomerne er opstået som følge af en pludselig skade, overbelastning, operation eller gigt. Træningen giver dig mulighed for at genvinde funktioner og sikre at du ikke overbelaster andre led i ben og ryg. De nyeste anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen siger MINDRE OPERATION; MERE TRÆNING.


 

HOFTE/KNÆ  

Hvis du har knæ- eller hoftesmerter og måske begrænset bevægelighed, er det vigtigt, at du kommer i gang med at træne egentlig styrke- og udholdenhedstræning. Som regel vil det også være hensigtsmæssigt at lave øvelser, der både forbedrer bevægeligheden, stabiliteten og koordinationen i det påvirkede område. Øvelserne skal ruste dig til en hverdag med job og fritidsinteresser og skal på sigt virke forebyggende på nye smerter. Træningen på dette hold giver bedst udbytte, hvis intensiteten er relativ høj, men fysioterapeuten sikrer naturligvis, at der tages hensyn til dig.

Træningen på dette hold adskiller sig fra GLA:D ved at have frit valg af øvelser og intensitet. ALLE kan være med.


GLA:D (Godt Liv med Artrose i Danmark)

Dette hold er specielt for personer med slidgigt i hofte og knæ. På holdet trænes der efter Sundhedsstyrelsens anbefalinger. Prøv det før du bliver opereret

GLA:D træning er et 12 uger træningsforløb hvor du bliver testet inden opstart og ved afslutning. Der laves udvalgte øvelser i et roligt tempo og fokus er på kvalitet i øvelserne. Som en del af konceptet afholder vi regelmæssigt små foredrag om hvad slidgigt er og hvad man selv kan gøre for at få det bedre. 

Træningen på GLA:D hold bør være 1-2 gange om ugen og med hjemmeøvelser 1-2 gange om ugen. 


STYRKEHOLD/KONDIHOLD/BALANCEHOLD

Hvis din fysioterapeut vurderer dine hofte/knæproblemer kan mindskes ved, at træne styrke, kondition eller balance kan du med fordel træne på et af de hold der er målrettet netop dette.

Træningen på disse hold foregår ved høj intensitet og stiller store krav til deltagernes motivation. Grænsen udfordres jævnligt, men din sygdom respekteres naturligvis. Øvelserne skal ruste dig til en hverdag med job og fritidsinteresser og skal på sigt virke forebyggende på nye ryggener. For at opnå det bedste udbytte, bør du træne på dette hold en til to gange om ugen kombineret med en til to gange på Hofte/knæ eller GLA:D. Disse hold er ikke diagnosespecifikke og du træner derfor sammen med andre personer med smerter eller mindre funktionsbesvær.

TRÆNINGSTIDER OG PRISER:


Se holdplanen og priser herunder

HOLDPLAN PRISER OG TILSKUD YDERLIGERE SPØRGSMÅL