Hjem » SCLEROSE

SCLEROSE

Progressive sygdomme i nervesystemet såsom Sclerose fører ofte til fremadskridende funktionstab. Funktionstabet er meget afhængig af sygdommens individuelle forløb samt medicinering, men i højeste grad også af om den ramte tager ansvar for sig selv og sin sygdom. Der er ingen tvivl om, at jo tidligere du begynder fysioterapeutisk behandling og træning, jo lettere er det at forebygge følgevirkninger, – og der er heller ingen tvivl om, at det aldrig er for sent at komme i gang med behandling. Vi tilbyder at teste dig hvert halve år, så vi kan justere din træning løbende.

PERSONER MED DIAGNOSEN SCLEROSE KAN GRATIS GÅ TIL FYSIOTERAPEUTISK HOLDTRÆNING.

SCLEROSE 1 – BASISTRÆNING

Dette hold er for personer med enten et stort behov for individuel støtte i træningen eller for personer, der ”blot” ønsker at vedligeholde deres funktionsniveau. Der trænes både styrke, smidighed og balance på dette hold. Der trænes 1 – 2 gange om ugen. Træningen foregår i et roligt tempo. Der bliver taget hensyn til dine individuelle grænser, men vi udfordrer også det, der er svært.

SCLEROSE 2 – FORUDSÆTNINGSTRÆNING

Hvis du ønsker at udskyde yderligere funktionstab, kan egentlig styrke- og udholdenhedstræning ofte imødegå dette. Som regel vil det være hensigtsmæssigt at lave øvelser, der forbedrer bevægeligheden, balance og koordination. Træningen på dette hold giver bedst udbytte, hvis man træner ved relativ høj intensitet 2 gange om ugen og fysioterapeuten sikrer naturligvis, at der tages hensyn til dig.

Hvis din fysioterapeut vurderer dine problemer kan mindskes ved, at træne styrke, kondition eller balance kan du med fordel træne på et af de hold der er målrettet netop dette.

Træningen på disse hold foregår ved høj intensitet og stiller store krav til deltagernes motivation. Grænsen udfordres jævnligt, men din sygdom respekteres naturligvis. For at opnå det bedste udbytte, bør du træne på dette hold en til to gange om ugen kombineret med en til to gange på Sclerose 2. Disse hold er ikke diagnosespecifikke og du træner derfor sammen med andre personer med mindre funktionsbesvær.

Se holdplan og priser herunder